شاید در زندگی با افرادی روبه رو شدین که در سن بالا هوس خرید یک اتومبیل اسپرت گرون، زیورآلات گرون قیمت یا تزریق بوتاکس به سرشون می زنه. رفتارهایی مثل این ممکنه نشونه بحران میانسالی در فرد باشن.

 

بحران میانسالی بیشتر در سنای ۳۵ تا ۵۵ سالگی در خیلی از زنان و مردها اتفاق میفته و می تونه باعث شه فرد بخش خیلی از پس انداز یا حقوق بازنشستگی اش رو واسه خرید چیزایی صرف کنه که دوره استفاده از اونا واسه اون گذشته. تحقیقات انجام شده روی جمعیت میانسال کشور آمریکا نشون می ده، بحران میانسالی فقط در ۱۰ درصد از افراد، نشونه های روشن داره و قابل شناساییه.

خیلی از افراد می تونن این بحران رو مدیریت کنن، اما بعضی با مشکل روبرو می شن و باید بیشتر سسعی کنن تا دوباره موفق به ایجاد تعادل در زندگی خود شن. «گذر از جوونی» مفهومیه که افراد میانسال در سراسر جهان همیشه با اون درگیر هستن.

بحران میانسالی چیه؟

اولین بار الیوت ژاک (Elliot Jaques) در سال ۱۹۶۵ معنی بحران میانسالی رو مطرح کرد و روان شناسان پیروِ فروید (Freud) مثل کارل یونگ (Carl Jung) زیاد از اون استفاده کردن. بحران میانسالی به دوره ای طبیعی در زندگی افراد گفته می شه که طی اون از دوره جوونی به دوره میانسالی وارد می شن.

در این دوره، بزرگسالان همیشه دستاوردها، اهداف و رؤیاهایشان رو با چیزی که در گذشته آرزویش رو داشتن، و مرحله فعلی زندگی شون مقایسه می کنن. بحران میانسالی هم در مردها و هم در زنان اتفاق میفته، اما نوع این بحران در اونا متفاوته. مردها مستقیما بر چیزایی که به دست آوردن تمرکز می کنن و تمایل دارن موفقیت هاشون رو به دور و بریا ثابت کنن اما زنان تمایل دارن ظاهر فیزیکی و جذابیتای ظاهری شون رو حفظ کنن. از اونجا که خیلی از میانسالان در این دوره دیگر به عنوان والدین وظایف زیادی ندارن، دوست دارن کارایی بکننن که در گذشته به دلیل وجود فرزندان از انجام شون صرف نظر کرده بودن.

افرادی که عمرشون رو صرف اهداف و آرزوهایشان کردن کمتر از بقیه به بحران میانسالی دچار می شن و پا به سن گذاشتن براشون راحت تره. اما دسته دیگر یهو متوجه می شن که سن شون بالا رفته، زمان گذشته و هنوز اون طور که می خواستن واسه رؤیاهایشان کاری نکرده ان. این موضوع می تونه واسه اونا ناراحتی و پشیمانی زیادی به بار بیاره. بحران میانسالی می تونه به شکلای کم یا خطرناک بروز کنه و بر سلامتی، رفاه و وضعیت مالی افراد اثر بزاره. اگه افراد نشونه های این بحران رو بشناسن و به محض بروز این علائم، کاری بکنن، می تونن از اون جون سالم به در ببرن.

نشونه های بحران میانسالی

۱. خرید اتومبیل اسپرت گرون

نشونه های بحران میانسالی و راهکارهایی واسه پشت سرگذاشتن اون  آموزشی

بحران میانسالی در افرادی که هنوز به دنبال زمان کودکی خود هستن، معمولا با خرید اتومبیلای اسپرت گرون بروز می کنه. جوونی و موفقیت از نیازای مهم فرد گرفتار به بحران میانسالی هستن و این نوع اتومبیل دقیقا نماد جوونی و موفقیته.

نشونه های بحران میانسالی و راهکارهایی واسه پشت سرگذاشتن اون  آموزشی

۲. تغییرات شدید در عادتا، نوسان ایجاد و خو و تصمیم گیریای شتاب زده

بزرگسالانی که سعی می کنن خود رو با بحران میانسالی وفق دهند، ممکنه یهو عادتای خود رو تغییر و احساس کنن به یک برنامه و رقابت جدید نیاز دارن. افرادی که از بحران میانسالی رنج می برن، ممکنه بدون هیچ دلیل خاصی عصبی و تحریک پذیر شن. جدا از اینکه اون، این افراد بیشتر از بقیه شتاب زده تصمیم گیری می کنن.

۳. تغییر در عادات خواب

ناتوانی در خوابیدن یا زیاد خوابیدن هم می تونه از نشونه های بحران میانسالی باشه.

۴. وسواس در مورد ظاهر

افراد در این دوره ممکنه تغییراتی در ظاهرشون به وجود بیارن که از اونا بعیده. مثلا، سبک لباس پوشیدن، آرایش و ورزش روزانه شون رو تغییر. خیلی از بزرگسالانی که از این بحران رنج می برن، نیاز دارن احساس کنن بازم در نظر بقیه جذاب به نظر می رسن.

۵. قطع رابطه با دوستان قدیمی و جانشین کردن اونا با دوستان جوون تر

مهم ترین دلیلی که باعث می شه فرد به بالا رفتن سنش پی ببره، دیدن دوستان و دور و بریا قدیمیه که اونا هم پا به سن گذاشته ان. واسه همین، فرد دچار بحران میانسالی ممکنه دورش رو با دوستان جوون تر پر کنه و دوستان قدیمی رو کنار بزاره.

۶. احساس ضعف و ناامیدی

یکی از علائم بحران میانسالی احساس ناامیدی و ضعفه. خیلی از این افراد فکر می کنن دیگر واسه تغییر دیر شده و فرصتی براشون باقی نمونده.

۷. فکر مرگ

خیلی از افراد دچار بحران میانسالی به مرگ شون فکر می کنن. این افکار ممکنه باعث وسواس درباره مرگ شه و در آخر به افسردگی بینجامد.

۸. تغییر شغل

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   میزان بازگشت سرمایه چیه و چیجوری محاسبه می شه؟ 

بحران میانسالی با یه جور احساس نارضایتی در زندگی همراهه که معمولا باعث می شه این افراد به فکر تغییر راه شغلی شون بیفته.

۹. ترک همسر یا ایجاد رابطه خارج از ازدواج

نشونه های بحران میانسالی و راهکارهایی واسه پشت سرگذاشتن اون  آموزشی

نشونه های بحران میانسالی و راهکارهایی واسه پشت سرگذاشتن اون  آموزشی

ممکنه بعضی افراد در این دوره انجام دهنده خیانت شن یا به فکر طلاق بیفته. این افراد تصور می کنن شریک جدید زندگی شون، احترام، توجه و دلسوزی مورد نیازشون رو جفت و جور می کنه.

۱۰. افسردگی

بحران میانسالی ممکنه با احساساتی مثل غم، نارضایتی، بدبختی و افسردگی همراه باشه. معمولا افسردگی هم باعث می شه فرد واسه انجام وظایف ساده ی روزانه تمرکز کافی نداشته باشه.

۱۱. مصرف الکل یا مواد مخدر

افرادی که به بحران میانسالی دچار می شن، ممکنه به مواد مخدر یا الکل روی بیارن تا بتونن احساس پشیمانی و افسردگی خود رو مخفی کنن.

۱۲. بی قراری و بی حوصلگی

نشونه های بحران میانسالی و راهکارهایی واسه پشت سرگذاشتن اون  آموزشی

افراد دچار بحران میانسالی، معمولا بی قرار و بی حوصله ان. سرگرمیایی که قبلا مورد علاقه شون بود، دیگر براشون کسل کننده می شه. حتی کارایی که قبلا به نظرشون جالب می رسه هم ممکنه حالا دیگر اونا رو خسته کنه.

۱۳. سرزنش دور و بریا

یکی از نشونه های عادی بحران میانسالی سرزنش دیگرونه. این افراد ممکنه همسر، اعضای خونواده و دوستان شون رو سرزنش کنن که قصد بدرفتاری یا آسیب زدن به اونا رو دارن. یه سریای دیگه حتی دور و بریا خود رو متهم می کنن که چشم دیدن پیشرفت اونا رو ندارن.

نشونه های بحران میانسالی و راهکارهایی واسه پشت سرگذاشتن اون  آموزشی

۱۴. تروما یا آسیب روحی

طلاق، اخراج از کار، مرگ یکی از نزدیکان یا سندرم آشیانه ی خالی هم می تونن باعث بحران میانسالی شن.

نکات و راه حلای مقابله با بحران میانسالی

۱. پذیرش بحران

فرد اول باید وجود این بحران رو قبول کنه. تأیید تغییراتی که در فرد اتفاق افتاده، می تونه بهش کمک کنه راهی واسه مدیریت این بحران پیدا کنه.

۲. قبل از ایجاد هر تغییر اساسی، فکر کنین

قبل از ترک شغل، خرید اتومبیلی گرون یا ترک همسر با اعضای خونواده یا دوستان تون صحبت کنین. بعضی وقتا، دیدگاه یک شخص دیگر می تونه به تصمیم گیری بهتر بینجامد.

۳. در جلسات مشاوره شرکت کنین

نشونه های بحران میانسالی و راهکارهایی واسه پشت سرگذاشتن اون  آموزشی

شرکت در جلسات مشاوره در گذر از بحران میانسالی بسیار مفیده. مشاوره می تونه شامل روان کاوی، استفاده از دارو و درمانای کل نگر باشه.

۴. بحران میانسالی کلا چیز بدی نیس

از افکار و ایده های جدید به شکل ای مثبت استفاده کنین. بررسی دقیق نگاه های جدید، می تونه اثرات منفی بحران رو کاهش بده.

۵. از لاک خود بیرون بیایید

فعالیتی جدید رو شروع کنین، علم خود رو افزایش بدین و به مسافرت برید. در لاک خود فرو نرید چون خطر دچار شدن به افسردگی در این دوره بسیار بالاست.

۶. در فعالیتای داوطلبانه شرکت کنین

داوطلب شدن واسه کمک به بقیه می تونه چشم انداز جدیدی واسه حل مشکلات به دلیل بحران میانسالی پیش روتون بذاره. مثلا، کمک به افراد بی خانمان یا قربانیان خشونتای خونگی می تونه به شما کمک کنه بحران میانسالی رو آسون تر سپری کنین.

۷. درباره این بحران با افراد موردعلاقه تون صحبت کنین

بعضی وقتا، فقط داشتن شنونده ای دلسوز می تونه مفید باشه. می تونین با عزیزان تون در مورد موضوعات مختلف صحبت کنین. این کار به کاهش ناراحتیای به دلیل این بحران کمک می کنه.

۸. اهداف جدید

اگه برنامه تون واسه زمان میانسالی چنگی به دل نمی زنه، اونو تغییر بدین، اهداف جدید مشخص کنین و دوباره برنامه ریزی کنین. مثلا، ببینین ترجیح میدید در زمان بازنشستگی کجا زندگی کنین. به طرف تغییرات مثبت قدم وردارین تا انرژی تازه ای واسه شغل جدید یا حتی ازدواج دوباره داشته باشین. فهرستی از هر چیزی که می خواید در سال بعد، پنج سال بعد یا بیست سال بعد انجام بدین تهیه کنین. درباره اهداف شخصی جدیدتون با همسر یا عزیزان تون صحبت کنین و چگونگی رسیدن به اهداف خود رو بررسی کنین.

نشونه های بحران میانسالی و راهکارهایی واسه پشت سرگذاشتن اون  آموزشی

۹. ورزش و رژیم غذایی سالم

نشونه های بحران میانسالی و راهکارهایی واسه پشت سرگذاشتن اون  آموزشی

ورزش، یوگا یا مراقبه به طور منظم می تونه واسه افرادی که از بحران میانسالی رنج می برن مفید باشه. پیشنهاد می کنن واسه افزایش انرژی در این دوره از مواد غذایی ارگانیک و مکملای غذایی استفاده کنین.

سخن آخر

خیلی از افراد به بحران میانسالی باور ندارن. این موضوع باعث می شه زندگی براشون بسیار سخت تر شه. افراد زیادی بحران میانسالی رو تجربه می کنن یا در خطر خطر اون هستن. این افراد خیلی به حمایت دور و بریا و دوستان نیاز دارن. بحران میانسالی ممکنه شروع نابودی شخصی، عاطفی و مالی در زندگی افراد باشه. لازمه واسه مقابله با اون اقدامات لازم رو انجام بدین تا هم خودتون و هم دور و بریا تون از یک زندگی خوشحال و سالم بهره مند شید.



دسته‌ها: آموزشی