اگه در دوره ای از زندگی تون استرس همیشگی و دراز مدت رو تجربه کرده باشین، به احتمال زیاد متوجه ی اثر اون بر فعالیتا و سلامت جسمی و روحی تون شدین. خیلی از افراد بدون اونکه واسه کاهش استرس خود کاری بکنن، این دوره رو تحمل می کنن و به نتیجه های اون توجهی ندارن. اگه استرس به موقع کنترل نشه، روزبه روز زیاد میشه و اثرات زیان باری بر بدن داره. اگه شمام تا الان کاری واسه کاهش استرس خود نکردین، از همین امروز واسه درمان اون اقدام کنین.

در این مطلب به نشونه های استرس اشاره شده که با شناخت بهتر اونا می تونین روشای درمانی مناسبی واسه استرس پیدا کنین.

۱. خستگی بیشتر از حد

نشونه های استرس؛ ۱۰ نشونه ای که زندگی رو نابود می کنه آموزشی

اگه با وجود استراحت و خواب کافی در شب، بازم صبحا به سختی از رختخواب جدا میشید، شاید از دید بالینی خسته هستین. استرس انرژی بدن رو بررسی می بره و باعث می شه تموم دستگاه های بدن، بیشتر از حد فعال باشن. از اونجا که بدن در این حالت بیشتر از حد توانش کار می کنه، حتی استراحت و خواب کافی هم نمیتونه انرژی از دست رفته رو جبران کنه. با استفاده از روشای پیشنهاد شده، استرس خود رو درمان کنین.

۲. بی خوابی

نشونه های استرس؛ ۱۰ نشونه ای که زندگی رو نابود می کنه آموزشی

تا الان واسه تون پیش اومده که با وجود خستگی بسیار شدید، نتونین بخوابید؟ دلیل اون استرسه. هنگامی که استرس زیادی دارین، مغزتون بیشتر از حد فعالیت می کنه. در این حالت، با اینکه مدت خیلی از وقت خواب تون گذشته و بسیار هم خسته هستین، خوابیدن واسه تون سخته. صبح روز بعد، به دلیل خواب کم خسته تر هستین و اینم به نوبه ی خود باعث افزایش استرس می شه و با تکرار این چرخه، به زودی مریض میشید.

۳. مریضیای طولانی

بی خوابی به دلیل استرس باعث می شه در مدت کوتاهی، شکلای مختلف مریضیا سراغ تون بیان. در دوره ای که استرس دراز مدت رو تجربه می کنین، بدن شما بیشتر از حد توان خود فعالیت می کنه و از اونجا که فرصتی واسه بازیابی خود نداره، حتی در برابر یک سرماخوردگی معمولی هم قدرت مقاومت نداره. تحقیقات نشون دادن هنگامی که استرس رو تجربه می کنین، سیستم ایمنی بدن تون تا ۳۰ درصد ضعیف می شه. بعضی وقتا واسه حفظ سلامت جسمی و روحی خود باید دست از کار بکشین و یک روز در هفته رو به استراحت اختصاص بدین. با این کار بدن انرژی از دست رفته رو باز پیدا میکنه.

۴. حواس پرتی

نشونه های استرس؛ ۱۰ نشونه ای که زندگی رو نابود می کنه آموزشی

حواس پرتی یکی از نشونه های شایع استرسه. در این حالت، فشار وارده بر بدن بیشتر از حده و پس قدرت تمرکز کاهش پیدا میکنه. بار مسئولیت زیاد در زندگی باعث می شه پیگیری امور جزئی تا حدودی سخت باشه. پس اگه خیلی راحت جای دسته کلید یا اشیای دیگر رو فراموش می کنین، یا قرار ملاقاتا و جلسات رو از دست میدید، شاید استرس زیادی دارین. اجازه ندین کار از این بدتر شه و استرس تون رو درمان کنین.

۵. سردرد و دردهای طولانی

هنگامی که استرس دارین، بدن تون تحت فشار قرار میگیره و پس نه تنها تمرکز و توجه خود رو نسبت به امور روزمره از دست میدید، بلکه از دید جسمی هم دچار مشکلاتی میشید. بدن ما به طور طبیعی با سازوکار «جنگ و فرار» کار می کنه. بشر ساده، واسه باقی موندن خود مجبور بود با حیوانات وحشی و عوامل طبیعی جنگ کنه. الان، بدن ما از همون روش واسه مقابله با استرس به دلیل کار و مشکلات دیگر زندگی (به جای جنگ با حیوانات وحشی) استفاده می کنه. میدونید به چه دلیل پس از یک روز پرمشغله، ماساژ دادن شونه ها بسیار لذت بخشه؟ چون بدن طی ۸ ساعت کار (یا بیشتر) از هر طرف تحت فشار بوده و ماساژ دادن شونه ها این فشار رو کاهش می کنه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   نشونه های اعتیاد به اینترنت و راه درمان اون 

۶. کاهش میل جنسی

استرس می تونه باعث کاهش میل جنسی شه. این در درازمدت مشکلات جسمی و روحی زیادی رو به دنبال داره. هنگامی که استرس دارین و کوهی از مشکلات بر سرتانه، به دلیل نبود تمرکز کافی و بدخلقی نخواهید تونست این مشکلات رو حل و فصل کنین. با تمرین زیاد استرس رو از خود دور کنین تا زندگی خانوادگی آروم و لذت بخشی رو تجربه کنین.

۷. احساساتی شدن

هنگامی که استرس زیادی دارین، ساقه ی مغز (بخش ساده مغز) کنترل بدن رو به دست میگیره و بخشی که مسئول پیش بینی رویدادهاست، بررسی میره. واسه همین، هنگامی که استرس دارین به خاطر هر چیز کوچیکی به گریه می افتین یا خیلی راحت از کوره در می روید. هنگامی که یک کودک تا دیروقت بیدار مونده و بسیار خستهه، هر کاری (حتی اگه احمقانه باشه) بکنه، واسه بقیه خنده دار هستش. اما اگه یک بزرگسال با کسی که در مترو یهویی بهش تنه زده با عصبانیت شدید برخورد کنه، این دیگر خنده دار به نظر نمی رسه. واسه کنترل احساسات تون اول بهتره استرس تون رو درمان کنین.

۸. مشکلات گوارشی

نشونه های استرس؛ ۱۰ نشونه ای که زندگی رو نابود می کنه آموزشی

استرس می تونه ناراحتیای جسمی زیادی واسه بدن به وجود آورد. تا الان به خاطر یک روز پرمشغله ی کاری، حالت تهوع به شما دست داده؟ این حالت، جواب مستقیم بدن شما نسبت به استرسیه که در اینجور روزی تجربه کردین. البته این حالت تهوع فقط یک تلاطم جزئی معده نیس، ممکنه به مشکلات گوارشی دیگری مثل استفراغ، درد شکم و نظایر اونم منجر شه.

۹. احساس سبکی سر و سرگیجه

نفس عمیق کشیدن موقع استرس، بسیار کمک کننده س و باعث می شه بدن آرامش خود رو بازیابد. معمولا هنگامی که استرس دارین، نفسای کوتاه می کشین و این کار موجب می شه اکسیژن کافی به بدن تون نرسه. در این حالت، دچار سرگیجه و احساس سبکی سر میشید. به جای اینکه نفس تون رو حبس کنین، نفسای عمیق بکشین و به خودتون آرامش بدین. اجازه ندین استرس به ذهن و جسم تون آسیب وارد کنه.

نشونه های استرس؛ ۱۰ نشونه ای که زندگی رو نابود می کنه آموزشی

آرامش

۱۰. متوسل شدن به روشای نادرست

شاید شمام جزو اون دسته از افرادی هستین که پس از یک روز کاری سخت، فقط می خوان به خونه برن و استراحت کنن. اما چه روشایی رو واسه کاهش استرس به دلیل روز پرمشغله ای که داشته اید در نظر می گیرین؟ متوسل شدن به شکلای مختلف مسکّن، قرص خواب، الکل یا مواردی مثل این شاید بتونه ساعاتی به شما آرامش بده، اما کمک زیادی نمی کنه؛ چون صبح روز بعد، نه تنها استرس تون کاهش نیافتهه، بلکه شاید دو برابر هم میشه. قبل اینکه با اینجور روشای نادرستی بیشتر به خود آسیب بزنین، به فکر درمان استرس باشین.

منبع : lifehack.org

دسته‌ها: آموزشی